Home > Inspiratie > Provincie Drenthe: sterker samenwerken in een veranderende overheid

Provincie Drenthe: bouwen aan samenwerking in een veranderende overheid

De provincie Drenthe werkt aan complexe maatschappelijke opgaven zoals woningbouw, stikstof en landbouw. Maar hoe stuur je effectief op zulke vraagstukken als er meerdere teams tegelijkertijd aan werken, met ieder een eigen belang, tempo en vakdiscipline?

Provincie Drenthe: sterker samenwerken in een veranderende overheid

Bij Drenthe kwam het besef: resultaat behalen vraagt meer dan inhoudelijke expertise. Het vraagt een combinatie van hiërarchisch dienende en inhoudelijke sturing én aandacht voor hoe je samenwerkt. Met de inzet van zogeheten reisbegeleiders zet de provincie vol in op teamontwikkeling, reflectie en leren in de praktijk.

“We luisteren beter, stellen scherpere vragen en durven nu ook ongemak op tafel te leggen”

Van beleidsregels naar de menskant

Rogier begon zijn loopbaan in de juridische wereld, met een achtergrond in bestuurskunde. Via de VNG en de provincie Groningen kwam hij in Drenthe terecht, waar hij nu als organisatieadviseur de groep reisbegeleiders aanstuurt: medewerkers die één dag per week vrijgemaakt zijn om collega-teams te begeleiden in hun ontwikkeling. “Ik kwam van de harde kant: arbeidsvoorwaarden, regelgeving,” vertelt hij. “Maar ik merkte gedurende mijn carrière dat ik energie kreeg van het werken met mensen. Van wat teams nodig hebben om goed samen te werken.”

Die beweging zie je terug in de provincie zelf. Waar in het verleden hiërarchisch gestuurd werd, is de koers nu anders. “De samenleving en de opgaven zijn veranderd. Je kunt als provincie niet dirigeren wat er in je omgeving moet gebeuren. Het vraagt om gedeeld eigenaarschap, samenwerking en sensitiviteit. Zowel intern als extern.”

“Je kunt wel trainen op soft skills, maar als dat los staat van het werk, beklijft het niet”

Waarom reisbegeleiders?

Het idee voor de reisbegeleiders ontstond op het snijvlak van twee programma’s: één over opgavegericht werken en één over organisatieontwikkeling. “We zagen dat je geen inhoudelijke impact maakt zonder aandacht voor samenwerking. En andersom: je kunt wel trainen op soft skills, maar als dat los staat van het werk, beklijft het niet.” Daarom schoof de provincie de programma’s in elkaar voor een integrale aanpak: de inzet van reisbegeleiders is zowel methodisch als een cultuurkeuze.

De pilot met de reisbegeleiders startte met een stevige onboarding. Interne sollicitaties, een selectieprocedure, en daarna een opleiding in teamcoachtechnieken en groepsdynamiek, verzorgd door School voor Coaching. “We wilden niet alleen mensen trainen,” zegt Rogier, “maar ook zorgen dat ze als team konden functioneren en zichtbaar waren binnen de organisatie.”

Leren op de inhoud én de relatie

“In het begin kostte het ons moeite om besluiten te nemen of goed naar elkaar te luisteren. Doordat ze oefeningen deden en reflecteerden, groeide het zelfbewustzijn van de reisbegeleiders,” aldus Rogier. “Ze luisteren beter, stellen scherpere vragen en durven nu ook ongemak op tafel te leggen.”

Effect in de organisatie

Hoewel de pilot nog in volle gang is, zijn de eerste effecten zichtbaar. In het begin lagen de vragen vanuit de organisatie vooral aan de methodische kant: hoe voer je een goede evaluatie uit? Hoe breng je doelen en inspanningen in kaart? Maar naarmate de reisbegeleiders meer ervaring opdoen, komt er ruimte voor échte teamcoaching.

Ook teamdagen verlopen effectiever, teamleden ervaren meer eigenaarschap, en er is meer aandacht voor proces én mens. “Het moet wel doelmatig blijven,” benadrukt Rogier. “We zijn een organisatie met veel kenniswerkers en inhoudelijke expertise en dat koesteren we ook. Maar ik hoop dat het aanstekelijk werkt. Dat we steeds vaker de ruimte pakken om ook op de onderstroom samen te ontwikkelen.”

Vertragen om vooruit te komen

Wat het proces kenmerkt, is het bewust kiezen voor ontwikkeling vanuit de organisatie zélf. In plaats van externen die tijdelijk binnenkomen, investeert de provincie in het versterken van haar eigen mensen. En hoewel het soms zoeken is (Wie is de gids van de reisbegeleiders? Hoe borgen we continuïteit?) overheerst het enthousiasme. “Veel mensen vinden het zó leuk dat ze meer willen,” vertelt Rogier. “Ikzelf trouwens ook. Voor nu ben ik coördinerend bezig, maar ik hoop straks zelf ook mee te draaien en zowel mijn veranderkundige kant als coachervaring in te brengen.”

Herkenbaar?

Werk jij ook in een organisatie waar opgavegericht werken én samenwerking hand in hand moeten gaan? Waar de inhoud complex is, maar mensen het verschil maken? Neem contact op met School voor Coaching: we denken graag mee over de beweging die jouw organisatie wil maken.

 

Welke opleiding past bij mij?

Ben je je aan het oriënteren op een opleiding tot coach, teamcoach of coachend leider? Met een luisterend oor én hart geeft ons kantoorteam je eerlijk advies.