Home > Incompany > Individuele coachtechnieken
Individuele coachtechnieken

Coachtechnieken voor 1-op-1 coaching

Voor professionals die anderen begeleiden vanuit gelijkwaardigheid,

Wil je direct aan de slag voor jouw organisatie?

Incompany trajecten voor:

  • Leiders, team en organisatie
  • Grip op boven- en onderstroom
  • Beweging daar waar resultaten stagneren en samenwerking is verzand in gedoe

Beschrijving

Wanneer is dit wat je zoekt?

Je merkt dat in jouw organisatie steeds meer professionals in hun werk anderen begeleiden — zonder dat ze leidinggevende zijn. Denk aan HR-adviseurs die met lastige casuïstiek te maken krijgen. Projectleiders die gedrag in het team willen beïnvloeden. Consultants die verandering begeleiden.

Wat ze gemeen hebben: ze zijn verantwoordelijk voor ontwikkeling, maar missen soms de juiste handvatten om écht beweging te creëren bij de ander. Of ze nemen ongemerkt teveel over. Of botsen op weerstand, zonder dat het gesprek verder komt.

Dan helpt deze Incompany-training.

Want effectief begeleiden vraagt andere gespreksvaardigheden dan adviseren, sturen of oplossen. In deze training leren professionals hoe ze écht coachend werken vanuit gelijkwaardigheid.

We werken ervaringsgericht. Dat betekent: 20% theorie, 80% oefenen, reflecteren en toepassen in de praktijk.

Deelnemers brengen hun eigen casuïstiek in, want daar valt de meeste winst te halen. We helpen hen zien wat er gebeurt in het contact, en hoe ze dat kunnen beïnvloeden. Begrijpen voor ingrijpen, noemen we dat.

Na dit traject voeren deelnemers coachende gesprekken met meer rust, scherpte en vertrouwen. Ze hebben meer inzicht in hun eigen gedrag én het effect daarvan op de ander. En ze weten hoe ze eigenaarschap bij de ander laten, in plaats van het over te nemen.

  • Hoe de ander te helpen zélf tot antwoorden te komen, zonder te sturen.
  • Hoe je omgaat met weerstand in gesprekken.
  • Hoe je meer ‘achterover kunt leunen’, zodat de ander in beweging komt.
  • Wat de succesfactoren zijn van een coachende gespreksstijl.
  • Hoe de context (het team, de organisatie) invloed heeft en hoe je daar sensitief op stuurt.

Dit traject is geschikt voor organisaties waarin professionals anderen begeleiden in hun ontwikkeling, bijvoorbeeld in de rol van:

  • Consultant
  • HR-adviseur
  • Interne coach of teamcoach
  • Leidinggevende met coachende taken
  • Project- of programmaleider
  • Of peers die elkaar begeleiden

We stemmen het programma af op jullie praktijk, context en leerbehoeften.

Behoefte aan een concreet voorbeeld?

Lees hier hoe we een team interne coaches een collectieve manier van het kijken naar en uitvoeren van hun coaching hebben gegeven.

Klaar om coachend vermogen in je organisatie te versterken?

Laten we samen kijken hoe we dit traject kunnen afstemmen op jullie praktijk.

Hulp bij jouw keuze?

Persoonlijk advies of vragen over de opleiding? Neem dan contact met ons op. We denken graag met je mee!

Uit de praktijk: het professionaliseren van een groep coaches

Aanleiding

Bij een grote financiële dienstverlener werken ze met pool van interne coaches die dit naast hun eigen werk doen. Afgelopen jaar is deze pool van coaches geprofessionaliseerd. Voorheen was de pool met 30 man en maar een beperkt deel van het tijd aan het coachen. Tegenwoordig is het een groep van 9 personen en besteden ze de helft van hun tijd aan het coachen van hun collega’s op het telefonisch bedienen van hun klanten. De andere helft zijn ze operationeel en doen ze dus nog dagelijks ervaring op. Een win-win: ze praktiseren het vak terwijl ze ook een ander hierin begeleiden.

Door deze verandering in intensiteit vroeg dit ook om ontwikkeling op de kwaliteit van het coachen. Naast het feit dat deze pool steeds meer als een team gaat opereren. Zo kwam de organisatie bij ons terecht met de vraag: kunnen jullie onze pool van telefooncoaches opleiden in hun vak én tegelijkertijd ze begeleiden in hun (team)ontwikkeling.

Aanpak

Gebaseerd op één van onze opleidingen, de training Coachtechnieken, hebben wij een opleiding op maat gemaakt. Het grote voordeel van dit soort trainingen intern doen is dat de groep ook ontwikkelt met elkaar. Hier hebben ze niet alleen tijdens de trainingsdagen profijt van maar het gevolg is ook dat ze elkaar daarna beter begrijpen en samenwerken.

We werkten aan de voorkant met intakes waardoor we een win-win creëren: de deelnemer heeft al nagedacht over zijn/haar ontwikkelbehoefte en de opleider krijgt op deze manier beeld bij het collectief. Een secundaire win is dat er al een eerste stap is gezet met de vertrouwensband.

Of het nu open opleiding betreft of incompany, wij werken altijd vanuit een aantal overtuigingen. Een daarvan is dat we ervaringsgericht werken. Dat betekent dat wij na een theoretische uitleg vooral veel gaan oefenen. Dan brengt ons bij een tweede overtuiging, wij werken veelal met het hier&nu. Wij weten namelijk uit ervaring dat wanneer je iets wilt veranderen er niets krachtiger is dan in het moment hiermee oefenen en werken met dat wat zich voordoet.

Doorlopend is er aandacht op zowel het individuele-, team als organisatieniveau. Wij werken vanuit de overtuiging dat het valt of staat met bewustzijn en reflectief vermogen van een individu. Maar we kennen ook als geen ander de krachten en daarmee soms ook zwaktes van werken binnen een team en organisatie. Het systeem waarbinnen je functioneert heeft een grote invloed op hoe je zelf opereert. Alle drie de lagen krijgen dan ook aandacht tijdens onze opleiding.

Resultaat

Een pool van telefooncoaches die:

  • verschillende coachtechnieken niet alleen heeft geleerd maar ook heeft ervaren
  • zich bewust is van zijn/haar eigen overtuigingen, gedragingen en de gevolgen hiervan voor de ander
  • interventies in het moment kan doen
  • collectieve overtuigingen hebben geformuleerd en (na)leven
  • ontwikkeld zijn als groep

Gerelateerde opleiding

Klik hier voor meer gerelateerde opleidingen