Home > Incompany > Interne coachpools
Interne coachpools

Interne coachpools: van initiëren tot inspireren

Coaching die past bij jouw organisatie, werkt voor vandaag én bouwt aan morgen.

Incompany trajecten voor:

  • Leiders, team en organisatie
  • Grip op boven- en onderstroom
  • Beweging daar waar resultaten stagneren en samenwerking is verzand in gedoe

Steeds meer organisaties zetten in op interne coaching. Logisch ook. Want wie de mensen én de context kent, kan sneller tot de kern komen. Coaching wordt zo laagdrempeliger, duurzamer en meer verbonden met de praktijk van alledag.

Of je nu aan de start staat van een coachpool, een bestaande pool wilt uitbreiden of je coaches wilt inspireren en versterken in hun rol, wij denken graag mee. Vanuit ervaring, expertise én met oog voor wat er leeft in jouw organisatie.

  • Als je merkt dat medewerkers behoefte hebben aan begeleiding bij leiderschap, samenwerking of persoonlijke ontwikkeling.
  • Wanneer je coaching strategisch wilt inzetten als onderdeel van leren en ontwikkelen.
  • Als je van externe coaches wilt opschalen naar een duurzame interne structuur. Waarbij een goed werkende coachpool elkaar blijft uitdagen, voeden en verbinden.
  • Gecertificeerde interne coaches die stevig staan in hun rol en werken vanuit professioneel vakmanschap.
  • Coaching die de taal spreekt van de organisatie, én het reflectief vermogen van medewerkers vergroot.
  • Meer vitaliteit, veerkracht en effectiviteit bij medewerkers én teams.
  • Een goed georganiseerde structuur waarin coaching echt onderdeel wordt van de organisatiecultuur.

Afhankelijk van waar jouw organisatie staat, bieden we maatwerk op drie niveaus: opleiden, verdiepen en versterken.

Ze leren onder andere:

  • Gesprekken voeren die raken, richting geven en verantwoordelijkheid stimuleren.
  • Werken met het hier-en-nu, systemisch kijken en handelen vanuit eigen stijl en kracht.
  • Vertrouwen opbouwen én begrenzen, in een complexe werkomgeving.
  • Blijven reflecteren op hun rol, met intervisie, supervisie en inspiratie als vaste ankerpunten.

We combineren theorie met veel praktijk. Ervaringsgericht, vanuit het contact, met aandacht voor wat zich aandient. Waarbij ons uitgangspunt is, dat je jezelf kunt inzetten als belangrijkste coach-instrument. Daarvoor heb je jezelf goed te kennen.

  • Voor organisaties die serieus werk willen maken van interne coaching.
  • Voor professionals met coachambitie of coachervaring die zich verder willen ontwikkelen.
  • Voor HR-professionals, leidinggevenden en coördinatoren die coaching willen verankeren in hun beleid.
  • Voor bestaande coachpools die klaar zijn voor de volgende stap door middel van verdieping en verbreeding.

Samen onderzoeken wat past?

Wij geloven dat goede coaching begint bij goed contact. Ook met jou. Dus laten we starten met een gesprek. Over wat er speelt in jouw organisatie. En hoe wij kunnen bijdragen aan een coachpool die werkt – en blijft werken.

Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek of een voorstel op maat.

Behoefte aan een concreet voorbeeld?

Lees hier hoe we een interne coachpool hebben geïnspireerd en gefaciliteerd.

Lees hier over hoe we een interne coachpool hebben opgeleid bij een organisatie van 1000 medewerkers.

Klaar om teamcoachend vermogen in je organisatie te versterken?

Laten we samen kijken hoe we dit traject kunnen afstemmen op jullie praktijk.

Hulp bij jouw keuze?

Persoonlijk advies of vragen over de opleiding? Neem dan contact met ons op. We denken graag met je mee!


Uit de praktijk: Interne coachpool in groot academische ziekenhuis

Aanleiding

Een groot academisch ziekenhuis werkt al een aantal jaar met interne coaches. Zowel op het gebied van teamcoaching als individuele coaching. Voor de individuele coachpool organiseren ze regelmatig inspiratiedagen. Op deze dagen staan onderwerpen centraal waar de coaches meer mee te maken krijgen of nieuw voor ze zijn. Het ziekenhuis is bij ons terechtgekomen met de vraag of wij hen willen begeleiden tijdens een van hun inspiratiedagen.

Aanpak

Het begint met goed te begrijpen wat het werkveld van de coaches is. Welke opleiding(en) hebben de coaches genoten, wat is het niveau van de coaches? Inspiratie kan nodig zijn op basis van ambitie of noodzaak, of een combinatie.  Met wat voor vragen komen coachees bij ze? En zit hier verandering in afgelopen tijd? Heeft er iets plaatsgevonden in de organisatie waardoor deze verandering te verklaren is of zelfs te voorzien is?

Op basis van antwoorden bespreken we samen met onze opdrachtgever welke onderwerpen aan bod moeten komen. Zo sluiten we aan bij dat wat (nu) belangrijk is voor ze. Doordat we als School voor Coaching werken met een groot aantal coaches en trainers die iedereen ook zo hun eigen expertise hebben, hebben we een groot aanbod aan onderwerpen.

Resultaat

Samen met 2 experts en een facilitator voor die dag zorgen we ervoor dat er zowel op inhoud als op het proces aan de behoefte voldaan wordt.

Uit de praktijk: Ontwikkeling interne coachpool

Aanleiding

Een van onze klanten (+/- 1000 medewerkers) ziet een groeiende behoefte aan coaching binnen hun organisatie. Zowel de ontwikkeling op inhoud van hun werk (breder inzetbaar zijn voor hun klanten) als hoe het genormaliseerd is om in je (persoonlijke) ontwikkeling begeleid te worden maken dat de vraag toeneemt.

Tot voorkort maakten ze hierin gebruik van externe coaches. Maar gezien de omvang van het bedrijf is het goed mogelijk om een interne coachpool hiervoor in te zetten. Een groot voordeel hiervan is dat de coach ook de (werk)context goed begrijpt. Een belangrijke voorwaarden voor intern coachen is dat de coach onafhankelijk kan werken en dus de coachee niet kent en/of ze inhoudelijk niets met elkaar te maken hebben. Door de grootte van het bedrijf kan aan die voorwaarden worden voldaan.

Aanpak

Gebaseerd op één van onze opleidingen, de Leergang Coaching voor Professionals, hebben wij een opleiding op maat gemaakt. Doordat het een kleine groep was konden we spelen met het aantal dagen en garanderen dat, mits goed doorlopen, er ook een certificering aan de opleiding vastzat.

We werkten aan de voorkant met intakes waardoor we een win-win creëren: de deelnemer heeft al nagedacht over zijn/haar ontwikkelbehoefte en de opleider krijgt op deze manier beeld bij het collectief. Een secundaire win is dat er al een eerste stap is gezet met de vertrouwensband.

Of het nu open opleiding betreft of incompany, wij werken altijd vanuit een aantal overtuigingen. Een daarvan is dat we ervaringsgericht werken. Dat betekent dat wij na een theoretische uitleg vooral veel gaan oefenen. Dat brengt ons bij een tweede overtuiging, wij werken veelal met het hier&nu. Wij weten namelijk uit ervaring dat wanneer je iets wilt veranderen er niets krachtiger is dan in het moment werken met dat wat zich voordoet en daar ook mee oefenen. Zo ook hebben we voor deze klant niet alleen het ervaringsgerichte behouden in de opleiding maar ook in de vorm van zelfstudie. Waarbij de coachtrajecten, reflectieverslagen en intervisiebijeenkomsten onderdeel bleven uitmaken van de opleiding.

Resultaat

Gecertificeerde coaches die door het vele oefenen zeker zijn in de rol van coach en dus direct van waarde zijn voor de coaches en de organisatie.

Gerelateerde opleiding

Klik hier voor meer gerelateerde opleidingen