SchoolvoorCoaching | Opleidingen | Ontdek de stille kracht van het verschil
Home/Inspiratie/Wat je NIET bij SchoolvoorCoaching leert Blog Projectiemechanisme Coaching in de praktijk ReflAction Psychologie Persoonlijke groei Onbewuste Eigenaarschap Intuïtie Coachend leiderschap Onderstroom

Wat je NIET bij SchoolvoorCoaching leert

Coach worden: zo doe je dat (niet)

Vierkant hoekje - element voor opmaak website

Wat je NIET bij SchoolvoorCoaching leert

“Ik heb een totaal ander beeld gekregen van wat een coach moet doen.”  Het is één van onze favoriete reacties op onze coachopleiding, de Leergang Coaching voor Professionals.

Daarom hier een greep uit de dingen die je bij ons niet leert:

1. Harder werken

Nope. Bij SchoolvoorCoaching gaan we uit van de kracht van “de luie coach”. Geen breinbrekers, geen hoofdpijn, en geen getrek aan een dood paard. Bij SchoolvoorCoaching geloven we in werken met wat zich in het hier-en-nu aandient, en het eigenaarschap blijft altijd bij de coachee. Wel leren we je hoe je interventies doet die, naast minder moeite, meer resultaat (of beter gezegd: meer beweging) opleveren.

2. Advies geven

Eventuele oplossingen, experimenten of eureka-momenten moeten bij een coachee zelf vandaan komen. Waar bijvoorbeeld een mentor advies zou kunnen geven, doet een goede coach dat niet. Een coach gaat een gelijkwaardige relatie aan met de coachee en gelooft dat deze alle antwoorden al bij zich draagt. Een goede coach stelt zich open en nieuwsgierig op, en helpt de coachee zijn/haar éigen antwoorden te vinden. (Tip: of jij zelf wat aan deze antwoorden zou hebben, doet niet ter zake. Het gaat om de coachee. Na het volgen van onze leergang ben je echter wel in staat om goed te herkennen -en te checken- of de coachee inderdaad in beweging komt, of dat er nog sprake lijkt van een omtrekkende beweging.)

3. Uren luisteren

Is het dan aan de coach om enkel te luisteren? Nee. Hoewel een luisterend oor vaak ontzettend gewaardeerd wordt, is dit niet (het enige) waar een coach voor betaald zou moeten worden. Een goede coach brengt beweging, juist ook daar waar het schuurt. Goed waarnemen en teruggeven wat je ziet, hoort, voelt, denkt, opvalt… Daar begint het. Vervolgens is het jouw rol om zo nu en dan ook “te durven prikken”. Om met stevigheid ook bij een moment van weerstand te durven blijven. Want daar waar het spannend wordt, gebeurt het. Hoe je dat doet, dit “blijven” en het omgaan met weerstand? Dat leer, ontwikkel en ervaar je tijdens de trainingsdagen.

4. Bergen theorie

Ook niet. De leergang van SchoolvoorCoaching bestaat voor zo’n 20% uit theorie en de resterende 80% is oefenen, oefenen, oefenen. Je werkt bij SchoolvoorCoaching dan ook altijd met een senior trainer, die jou in een groep van maximaal 12 deelnemers op hoog niveau begeleidt. (En jazeker, ook bij jou zo nu en dan komt prikken!) Na afloop van de leergang laten deelnemers vaak weten “dat ze het nu eindelijk echt durven, dat coachen” - en dat horen we graag! Want coachen is bij uitstek een praktisch vak.

5. Je alleen maar op de ander richten

De ander willen helpen en jezelf niet meenemen… helaas, zo werkt het niet. Zoals we al zeiden moet de coachee het zelf doen. Een goede coach helpt door niet te helpen. Bovendien laat je je belangrijkste instrument onbenut wanneer je je alleen maar richt op de ander: jezelf! Als coach ben je zelf je belangrijkste instrument. Je leert als coach dan ook je eigen waarnemingen effectief inzetten, ze zijn het goud van jullie proces. Het is hierbij van belang dat je goed weet wanneer iets (mogelijk) niet van de ander is, maar -bijvoorbeeld- een trigger van jezelf. Daarom ga je tijdens de leergang ook flink aan de slag met jezelf. Zet de spiegels dus maar klaar! Want pas als je je eigen triggers, overtuigingen en automatische neigingen goed kent, ben je in staat een vrije coach te worden. Onze leergang vraagt dan ook van je dat je bereid bent echt naar jezelf te durven kijken, en ook dat je om kan gaan met feedback uit de groep. Ook vraagt het jouw volle bereidheid te investeren in jouw eigen persoonlijke groei. Soms “a hell of a ride”, zoals een van onze deelnemers het samenvatte, maar uiteindelijk weet je na de ride met veel mínder moeite, veel méér beweging te brengen.

SchoolvoorCoaching | Opleidingen | Workshop Waarnemen in de Onderstroom - Leanne Steeghs
Workshop Waarnemen in de Onderstroom - Leanne Steeghs

Ontdek de kracht van het werken met de vier posities

  • Start: 04 oktober 2022
  • 2 dagdelen (09.30 tot 17.00)
  • 10 deelnemer(s)
  • 297,-
SchoolvoorCoaching | Opleidingen | Werkplaats ReflAction voor Coaches
Werkplaats ReflAction voor Coaches

Leren werken met het ReflAction-transformatiemodel

  • Start: 28 september 2022
  • 5 losse dagen
  • 9 deelnemer(s)
  • 1964,-