Tip 1: Zorg dat je kwaliteit biedt
Het begint natuurlijk met vakmanschap. Een goede coachopleiding is de basis. En eventueel vervolgopleidingen om je op een specifiek gebied verder te bekwamen. Maar hoe blijf je jezelf vervolgens scherp houden? In de praktijk kom je vast situaties tegen waarover je graag wilt sparren met een collega. Wie gaat jou hierbij helpen? Misschien biedt het netwerk van je coachopleiding uitkomst. Of misschien wil je je aansluiten bij een beroepsvereniging. Bieden zij mogelijkheden voor intervisie of supervisie? Zoek collega-coaches op en blijf jezelf continu verder ontwikkelen.
Tip 2: Kies je specialisaties en je doelgroep
Wist je dat er minstens 80 coachvormen zijn waarin je je kunt specialiseren? Welke richting(en) kies jij? Met welke thema’s heb je de meeste affiniteit en waarom? Ben je goed in groepsgewijs werken of werk je liever op individuele basis? Werk je graag voor bedrijven, non-profit organisaties of voor particulieren? Welke klant of doelgroep past bij jou? Hoe geloofwaardig ben je als je zegt “ik kan alles”? Of zeg je liever “Ik ben gespecialiseerd in teamcoaching bij gemeenten”? Of “ik ben gespecialiseerd in loopbaancoaching voor 40-plussers”? Een duidelijke niche kiezen geeft herkenbaarheid en duidelijkheid.
Tip 3: Zorg dat je doelgroep jou kan vinden
Als je je specialisaties en doelgroep hebt gekozen, dient de vraag zich aan: waar bevindt deze doelgroep zich? Hoe vind je ze? Of nog beter: hoe vinden ze jou? Hoe word je zichtbaarder? Je kunt natuurlijk netwerken. Netwerken kan nuttig zijn, maar kan ook veel tijd kosten. Benut je ook de online netwerken die er zijn? Heb je een goed en duidelijk LinkedInprofiel? Is het duidelijk wat je te bieden hebt? Staat er een goede, professionele foto bij. Publiceer je interessante informatie voor je netwerk? Ben je ook aanwezig op andere sociale netwerken? Weet je die te benutten om aan klanten te komen? Ook op Twitter zorg je voor een duidelijke biografie. En zonder ‘slotje’ op je profiel gaat het netwerken wel zo makkelijk. Daarnaast zorg je natuurlijk voor een professionele website.
Tip 4: Benut online platforms voor coaches
Vaak valt het niet mee om klanten te krijgen via je website. Het is ook een vak apart om veel bezoekers op je website te krijgen. En om je site zo in te richten dat de bezoekers klanten worden. Zoeken jouw klanten in Google en vinden ze direct jouw website? Willen ze kunnen kiezen uit een overzicht van coaches, zoals op www.stir.nu of www.lvsc.nl of www.nobco.nl? Online platforms zoals Coachfinder kunnen helpen met extra zichtbaarheid en vindbaarheid van je coachpraktijk.
Tip 5: Zorg voor tevreden klanten en aanbevelingen
Een aanbeveling is goud waard. “Zoek je een coach? Oh, ik heb heel goede ervaringen met ….” Dat is de beste manier om aan je klanten te komen: een klant die jou aanbeveelt aan een andere (potentiële) klant. Ook online kun je dit doen. Dat kan op je eigen website met testimonials. Veel coaches vinden het geloofwaardiger als je dat doet via een onafhankelijke website. Ook op sites zoals Linkedin kun je ervaringen (reviews) verzamelen. Met meer en betere klantervaringen kom je bovendien hoger in de zoekresultaten. En krijg je sterren in Google. Dan is de kans op nieuwe klanten dus groter. Vanaf je eigen website kun je weer verwijzen naar de ervaringen over jou op Linkedin”. Laat nu die klanten maar komen!