Home > Inspiratie > Coach Praktijk > “Je bent zélf het belangrijkste instrument van je coachsessie”

"Je bent zélf het belangrijkste instrument van je coachsessie"

Als coach ben je zelf het belangrijkste instrument om beweging te creëren, vertelt leergangcoach Carlijn Hoogeveen in onderstaande video. Dat vraagt een groot bewustzijn op je eigen patronen. Hier gaan we in onze opleidingen dan ook uitgebreid mee aan de slag.

"Je bent zélf het belangrijkste instrument van je coachsessie"

Bewustwording als coach

Onbewuste delen van onszelf die van binnen om aandacht vragen, zien we volgens het projectiemechanisme aan de lopende band weerspiegeld in onze buitenwereld. Verlangens, emoties en schaduwkanten, die we in onszelf nog niet erkennen of onderdrukken, projecteren we daarmee onbewust op anderen.

Zo kunnen we bijvoorbeeld een wens hebben meer aanwezig te zijn, maar dit nog niet accepteren of erkennen in onszelf. Gevoelens van irritatie kunnen dan stevig komen opzetten wanneer een collega zich wél makkelijk toont. Hier worden onbewuste gevoelens uit de binnenwereld geprojecteerd op wat er gebeurt in de buitenwereld.

Eigen projecties: hoe bewuster, hoe beter

Het kan hierbij gaan om onbewuste emoties, maar ook om onbewuste aannames, normen, overtuigingen en verwachtingspatronen. Over het algemeen geldt: hoe sterker de emotie of reactie, des te groter de projectie – én des te minder objectief je op dat moment bent.

Als coach is het belangrijk zo veel mogelijk zicht te hebben op wie we zelf zijn, en wat er in ons wordt aangeraakt tijdens het contact. Zo kunnen we beter aanwezig zijn bij het proces dat zich ontvouwt en bewust benutten wat er tussen ons en de coachee gebeurt.

Ook weten we als coach onze interventies veel bewuster (niet) in te zetten, waardoor we wezenlijk dienend worden aan het proces van de coachee. Een coach die zichzelf goed kent, kan dus beter coachen.

Leergangcoach Carlijn Hoogeveen over de leergang Coaching voor Professionals

Hoe doe je dat dan? Jezelf inzetten als instrument?

Jezelf kunnen inzetten als instrument, wil zeggen dat je je waarnemingen (zowel cognitief als emotioneel, fysiek en energetisch) bewust weet in te brengen als interventie. Zo’n waarneming kan van alles zijn: van een rilling die je over je rug voelt gaan wanneer de coachee over een bepaald thema praat, tot een irritatie of de observatie dat je volledig bent afgedwaald. Allemaal informatie die je kan inzetten als interventie!

Vanuit jouw inbreng ontstaat er beweging bij de coachee. “Je werkt hierbij heel erg in het hier-en-nu,” vertelt Carlijn. “En vertaalt als het ware: wat gebeurt er nu, tussen ons, in de coaching? En wat zegt dat over de leervraag, datgene waar de coachee in de praktijk tegenaan loopt?”

En hoe dat dan werkt in onze opleiding tot gecertificeerd coach? Carlijn: “In de opleiding heb je hierbij natuurlijk een prachtige leeromgeving. Want je hebt elf andere deelnemers (én een leergangcoach) die voor jou een spiegel zijn van wat je over jezelf tegenkomt. Je bent tijdens de opleiding dus continu aan het oefenen met je eigen proces. En dat is te gek.”

 

Over de auteurs

Carlijn Hoogeveen

Carlijn Hoogeveen

Vrije geest met veel levensenergie. Scherp oog en nieuwsgierig naar de mens.

Eva Rijpert

Eva Rijpert

Een echte leeuw. Open, warm en creatief. Geniet van de schoonheid in de wereld. Houdt van een goed verhaal.

Welke opleiding past bij mij?

Ben je je aan het oriënteren op een opleiding tot coach, teamcoach of coachend leider? Met een luisterend oor én hart geeft ons kantoorteam je eerlijk advies.