SchoolvoorCoaching | Opleidingen | Ontdek de stille kracht van het verschil
Home/Inspiratie/Hoe ga je om met triggers? Blog

Hoe ga je om met triggers?

Eerste hulp bij plots opkomende emoties

Vierkant hoekje - element voor opmaak website

Eerste hulp bij plotseling opkomende emoties
Door: Ans Tros

“Don’t mention… the war.”

Ongetwijfeld kennen velen Fawlty Towers nog. Een legendarische serie uit 1975 over een hoteleigenaar met een kort lontje, die keer op keer uit zijn rol van de perfecte gastheer valt. Met de komiek John Cleese in de hoofdrol een garantie voor een opeenstapeling van misverstanden, ruzies en gechoqueerde gasten. Het onaangepaste grote kind dat nergens verantwoordelijkheid voor neemt. Hij waarschuwt zijn personeel voortdurend om met Duitse gasten vooral niet over de oorlog te beginnen. Zij kunnen zich beheersen maar hij wordt steeds opnieuw overvallen door woede en afkeer. Het zal je coachklant maar zijn...

De serie komt tegenwoordig ongetwijfeld niet meer door de censuur maar rode knoppen kennen we allemaal.
Wat kun jezelf doen bij plotseling opkomende emoties in een gesprek of vergadering?

Eerste hulp bij triggers:

  1. Laat de emoties 90 seconden uitrazen in je lijf voordat je reageert.
    Op deze manier laat je je lichaam je emoties reguleren – de piek neemt automatisch weer af als je blijft waarnemen wat er in je lijf gebeurt.

  2. Neem even pauze en benoem dat je geraakt bent.
    Vertel dat je nu beter even kunt kalmeren voordat je verder gaat met het gesprek.

  3. Vraag je innerlijk af: is de emotie van mij of heb ik het opgepikt van anderen?
    Als je geen duidelijk antwoord weet, geef dan de opdracht om alle emoties van anderen nu los te laten. Wacht vervolgens af door op subtiele signalen in je lijf te letten en je houd je eigen emoties over.

  4. Haal ook al jouw ‘boze’ projecties (gedachten over anderen) terug en laat ze los.
    Anders blijf je de escalatie stiekem aanwakkeren.

  5. Soms is jouw rode knop een collectief thema dat meer mensen raakt.
    Geef dan de opdracht: ik koppel mezelf los van collectieve velden over thema X op alle lagen van mijn zijn en vraag of de gevolgen geheeld mogen worden. Blijf op subtiele signalen letten.

  6. Als je je rode knop maar al te goed kent, ga dan op zoek naar het kernthema door je projecties te onderzoeken.
    Zie hiervoor de blog: Onderzoek je projecties


Door deze checklist te volgen herneem je meteen weer regie na een ongewenste emotionele ontploffing en voorkom je erger. Belangrijkste tip: stel je reactie uit en praat pas weer verder als jij en de ander(en) gekalmeerd zijn. En vergeet niet: los je eigen triggers op. Dat voorkomt escalaties, geeft vrijheid en verrijkt je zelfkennis.

SchoolvoorCoaching | Opleidingen | Workshop Transformeer je Triggers
Workshop Transformeer je Triggers

Grip op jezelf, je lichaam en je reacties op je omgeving

  • Start: 14 maart 2022
  • 2 dagdelen (09.30 tot 17.00)
  • 12 deelnemer(s)
  • 297,-
SchoolvoorCoaching | Opleidingen | Workshop ReflAction
Workshop ReflAction

Benut je intuïtie en ontdek je blinde vlek in gesprekken

  • Start: 08 februari 2022
  • 2 dagdelen (09.30 tot 17.00)
  • 9 deelnemer(s)
  • 272,-