Home/Inspiratie/Persoonlijk leiderschap? Doe normaal, wees gewoon jezelf! Blog Coaching

Persoonlijk leiderschap? Doe normaal, wees gewoon jezelf!

Over persoonlijk leiderschap in het onderwijs

Mijn onderwijscarrière kende een bijzondere start. Koud 20 stond ik als student van een tekortvak in een klaslokaal vol dampende pubers. De praktijk en mijn verwachtingen waren geen perfecte match...

Noem het koppig, eigenwijs, vasthoudend of doorzetten; ik geef niet snel op. Dus won ik advies in bij collega's die met ogenschijnlijk gemak voor een klas stonden. Maar vreemd genoeg hielp het geen bal als ik hun aanpak kopieerde. De rol van de 'allemansvriend' leidde tot totale anarchie, de 'dictator' werkte niet bepaald sfeerverhogend en de 'vakfreak'....nou ja, ik gaf Duits. Need I say more...

Leerlingen roken mijn gebrek aan authenticiteit en reageerden daarop. Ik op mijn beurt was opgesloten in een ruimte van 6 bij 5 meter tot de rand toe gevuld met zo ongeveer alle eigenschappen die ik in twee decennia effectief naar mijn schaduw had weten te verbannen.

Echte reflectie

Wat me destijds zou hebben geholpen was échte reflectie. Dan bedoel ik niet het portfoliogeneuzel van de docentenopleiding. Want in hoeverre is er ruimte voor eerlijke reflectie als degene die je daarin begeleidt ook je beoordelaar is? Ik bedoel ook niet de 'intercollegiale consultatie' in de vorm van een intervisieclubje onder leiding van een goedbedoelende docent. Want, hé, kom op! Bij mijn in de klas gaat alles prima! Trouwens, als je voorbeelden zoekt voor de werking van de dramadriehoek (slachtoffer, redder en aanklager) en de transactionele analyse, neem dan eens deel aan zo'n bijeenkomst...

Wat me wel geholpen zou hebben was begeleiding bij het werken aan persoonlijk leiderschap. Dat klinkt zwaar, maar voor succesvol onderwijs draait alles om de vraag of je in contact bent met anderen én jezelf. Je bewust worden van de angsten en aannames die je handelen bepalen, zicht krijgen op wat zich in je schaduw bevindt. Durven staan en aandacht vragen voor je talenten en je ambities. Oog voor de dynamiek tussen jou en de ander.

Leiderschap in het klaslokaal

Vanuit persoonlijk leiderschap kun je vervolgens jouw eigen, authentieke rol als docent invullen. Het helpt je bij het vinden van antwoorden op cruciale vragen uit de onderwijspraktijk. Welke betekenis heeft 'macht' voor mij en hoe wil ik daar als 'leidinggevende' in een klas mee omgaan? Wat zijn mijn drijfveren als ik zeg dat ik kinderen zo graag help? En is mijn hulp dan altijd in het belang van het kind of meer in mijn eigen belang? Herken ik het appèl dat ouders op mij doen? En kan ik daar weerstand aan bieden? Durf ik mijn collega aan te spreken op zijn professionele rol? En hoe en waarom doe ik dat dan?

Begrijp me niet verkeerd, ik wil geen afbreuk doen aan het docentenambacht. Persoonlijk leiderschap is geen vervanging voor didactische vaardigheden of inhoudelijk vakmanschap. Het is ook geen wondermiddel voor alle uitdagingen waar het onderwijs zich voor gesteld ziet.  Persoonlijk leiderschap is wel een kans om zicht te krijgen op de mogelijkheden die iedere docent als persoon heeft om die uitdagingen aan te gaan in plaats van er aan ten onder te gaan. Zelfbewustzijn en authenticiteit in een sector waar iedereen een mening over heeft. Iets voor jou?

Harm-Jan van Zeben is projectmanager bij SchoolvoorCoaching en rondde eerder de leergang Coaching voor Professionals af. Voor hij het onderwijs verliet gaf hij zeven jaar Duits. Benieuwd wat SchoolvoorCoaching voor jou of je school kan betekenen? Neem eens contact met hem op, of bezoek een gratis Next Step Workshop

SchoolvoorCoaching | Opleidingen | Training Coachtechnieken 1-op-1
Training Coachtechnieken 1-op-1

Effectiever communiceren door reflectie

  • Start: 10 oktober 2019
  • 3 dagen (2-daags blok & vervolgdag)
  • 12 deelnemer(s)
  • 1737,-
SchoolvoorCoaching | Opleidingen | Workshop Rake Vragen - Siets Bakker
Workshop Rake Vragen - Siets Bakker

Systemisch werk via vragen

  • Start: 05 september 2019
  • 2 dagdelen (09.30 tot 16.00)
  • 12 deelnemer(s)
  • 349,-