Home/Inspiratie/Het begon met een droom over Groenland Blog Coaching

Het begon met een droom over Groenland

Een reisverslag

Op 29 juni kwam ik samen met de deelnemers aan de Ont-moetingsreis aan in een nieuwe wereld, net boven de poolcirkel. Gehuld in winterkleding stapten we uit op een zonnig vliegveld. De eerste aanblik doet denken aan Vlieland, maar dan met aanmerkelijk hogere duinen.

Na een comfortabele wachttijd buiten op een bankje in het aangename zonnetje bracht een kleiner vliegtuig ons naar de volgende tussenstop. Tijdens die vlucht zagen we eindelijk de eerste ijsbergen. Fascinerend! De vele kleuren blauw, zowel op als onder water, maakten ons nieuwsgierig ze van dichtbij te bekijken.

De volgende dag vertrokken we per boot van Ilulissat naar Qeqertarsuaq  op Disko-eiland.  Een tocht van zo'n vier uur. In de zon, op een rustige zee werden we getrakteerd op prachtige uitzichten op kleine en grote ijsbergen en hadden we bovendien uitzicht op de ruige, bergachtige kust van Groenland. Ik merkte dat ik voortdurend vergeleek met wat ik al kende. Ik zocht naar ijkpunten in een nieuwe, vrijwel onbewoonde, witte, rotsachtige en ruige wereld.

De ijsbergen waren geregeld zo groot als een terras, met ondiepe binnenbadjes gevuld met azuurblauw water, mooie wandsculpturen en voldoende ruimte voor een koffiebar en een zitje. Ze prikkelen de fantasie, nodigen uit om van boord aan 'boord' te stappen en te genieten van de tijdelijke vergankelijke ruimte. Duizenden jaren oud schitteren ze in de zon, waarbij er soms ineens een stuk krakend afbreekt en de ijsberg zich van een andere nog mooiere blauwe kant laat zien. Dynamische ijskunst die nooit verveelt. Soms vaar je letterlijk in een bak met ijsblokjes en hoor je een voortdurend getik tegen de boeg. En het volgende moment zie je weer ijsbergen zo groot als flatgebouwen of denk je een glimp van een walvis te zien.

Op Disko-eiland, een dorp van ongeveer 100 inwoners met losse houten huizen, was het strand vlakbij. Na een verrassende ontmoeting met het bekken van een walvis, van minstens een meter doorsnede in de berm bij een huisje, was het strand adembenemend mooi.

De ijsblokjes aan de voeten tot en met de meest geweldige sculpturen vlak voor de kust gaven het gevoel: Ik kan hier wel voor altijd blijven kijken en genieten…terwijl de zon maar niet onder gaat.

Ans

Lees het interview met René Moraal over zijn droom als basis voor van onze Ont-moetingsreis naar Groenland. Voor een impressie van het prachtige Groenland klik hier.

Bel voor een kennismakings gesprek en presentatie.

SchoolvoorCoaching | Opleidingen | Training Coachtechnieken 1-op-1
Training Coachtechnieken 1-op-1

Effectiever communiceren door reflectie

• Start: 10 oktober 2019
  • 3 dagen (2-daags blok & vervolgdag)
  • 12 deelnemer(s)
  • 1737,-
SchoolvoorCoaching | Opleidingen | Workshop Rake Vragen - Siets Bakker
Workshop Rake Vragen - Siets Bakker

Systemisch werk via vragen

• Start: 05 september 2019
  • 2 dagdelen (09.30 tot 16.00)