Organisatiecoaching volgens SchoolvoorCoaching

Organisatiecoaching volgens SchoolvoorCoaching
Organisatiecoaching sluit aan bij het gedachtegoed van de informele en de lerende organisatie en bij literatuur over verandermanagement die rekening houdt met de belevingskant. Dit is een belangrijke manier van kijken, maar niet genoeg.



5 toptips voor organisatiecoaching

5 toptips voor organisatiecoaching
Directieteams, managementteams, afdelingen of projectteams hebben een belangrijk aspect gemeenschappelijk. Hun succes wordt niet bepaald door de talenten en kwaliteiten van de afzonderlijke individuen. Het hangt af van de kwaliteit van de interactie in de teams.



SchoolvoorCoaching ontwikkelt workshops teamontwikkeling met en voor de onderwijssector

Hoe kunnen we directeuren, managers, teamleiders en stafmedewerkers in het onderwijs ondersteunen om van een groep docenten een hecht, volwassen en taakverantwoordelijk team te maken? Samen met twee deskundigen uit het onderwijs zijn mijn collega-coach Rebekka ter Voort en ik daar nu een maatwerkoplossing voor aan het ontwikkelen. Het is voor het eerst dat we binnen SchoolvoorCoaching in cocreatie met zelfstandige adviseurs een opleiding maken die helemaal is toegesneden op de behoeften van een specifieke sector.

Door Lotte Paans



De mythe van de ideale leider

Honderden boeken zijn geschreven over de do’s en don’ts, en vooral over de kenmerken van een ideale leider of manager. De werkelijkheid is dat ik nog nooit een dergelijke leidinggevende ben tegengekomen. Bestaan ze eigenlijk wel?

door Rebekka ter Voort,
senior teamcoach & trainer



Oude wijn in nieuwe zakken

Alles is al gezegd. Aristoteles leefde van 384 - 322 voor Christus en bedacht in die tijd dat het streven naar ‘Eudaimonia’ ofwel het streven naar een gelukkig, goed en zinvol
leven het hoogste goed is. Ook nu is dit thema relevant en zijn boeken over ‘gelukkig worden’ niet aan te slepen. Hetzelfde onderwerp is op veel verschillende manieren te beschrijven en er ontstaan op die manier telkens vernieuwde inzichten bij de lezers. Zo inspireren de (oude) wijsgeren indirect ook steeds meer coaches en geven ze onze methoden en visie nieuwe kleur.

door: Titia Roovers & Petra de Bruijn
bron: Tijdschrift voor Coaching december 2010/nr. 4




vorige12 3 volgende