Rianne van de Ven: "Hoogbegaafden zijn net jukeboxen: als het kwartje valt, begint de muziek vrijwel direct te spelen"


Voor Rianne van de Ven (1971) was de Leergang Coaching voor Professionals van SchoolvoorCoaching precies het zetje dat ze nodig had. Ze startte haar eigen coaching- en consultingbureau naast haar baan bij de Rabobank. "Ik had vroeger geen duidelijk idee wat ik wilde worden, ben overal een beetje ingerold. Door de Leergang kreeg ik iets te pakken wat ik leuk vond en waar ik goed in ben: het coachen van hoogbegaafden."

Als lead business analist bij de Rabobank kreeg Rianne van de Ven de taak om jonge collega's zou coachen. "Ik vond dat ik daar goed op voorbereid moest zijn. Toen ik wat ging rondvragen, bleken veel van mijn collega's de Leergang Coaching voor Professionals te hebben gedaan bij de SchoolvoorCoaching. Daar waren ze heel positief over. Ook mijn manager kwam met dezelfde suggestie."

Van hulp zoeken naar hulp verlenen

Voor ze begon aan de leergang had Rianne al een diepgaand persoonlijk traject achter de rug, waarin ze erachter was gekomen dat ze bovengemiddeld intelligent was. "Ergens wist ik dat al, maar ook weer niet. En zeker niet wat dat betekent! Ik had er last van in de samenwerking met anderen. Door dat stempeltje kon ik er mee leren omgaan. In die persoonlijke ontwikkeling ben ik van hulpzoekende gegroeid naar hulpverlenende op het gebied van hoogbegaafdheid. Ik had vroeger geen duidelijk idee wat ik wilde worden, ben overal een beetje ingerold. Door de Leergang kreeg ik iets te pakken wat ik leuk vond en waar ik goed in ben: het coachen van hoogbegaafden. Al voordat ik in juni 2008 de Leergang afsloot, startte ik dus mijn eigen coaching- en consultingbureau. Dat doe ik naast mijn baan: op mijn vrije vrijdag,'s avonds en in de weekeinden."

Mensen leren 'lezen'

In de Leergang liep Rianne er al vrij snel tegen aan wat haar impact was op anderen. "Als ik met goede intenties iets zei waar anderen heel heftig op reageerden, kon ik daar slecht mee omgaan. Ik voelde me aangevallen." Dat werd Riannes thema in de Leergang: samen met de mededeelnemers en de coach werken aan het veel beter kunnen lezen van mensen. Maar ook: gebruik maken van die aanleg om 'brutaal' of uitdagend bij mensen binnen te komen. "Ik ben behoorlijk goed in het uitdelen van tikken, maar was heel kwetsbaar in het incasseren ervan. De grote tip die ik meekreeg van onze leergangcoach was: als de ander heftig reageert, dan heeft dat niet altijd iets met jou te maken. Neem het niet persoonlijk, maar maak het functioneel door het te benoemen. Het was heel spannend om dat te leren. Op het aspect relatie ben ik heel erg gegroeid. Als anderen nu heftig op me reageren, kan ik daar professioneel mee omgaan. Ik ben er niet bang meer voor. En ik heb geleerd mijn 'prikken' te doseren en selectief toe te passen. Ik krijg nu van cliënten terug dat ze me heel erg confronterend vinden, maar op een respectvolle manier. Dat geeft ze het gevoel dat ze meters maken."

Snel schakelen en associëren

Voor haar Leergangwerkstuk koos Rianne een hoogbegaafde proefpersoon. "Eigenlijk was ik gewoon aan het oefenen. Maar zij zei: ik zit anderhalf uur bij jou, en daarna heb ik anderhalve dag met mezelf nodig om over de schok heen te komen. Ze gaf zulke positieve reacties dat ik heel snel erachter kwam: hier wil ik meer mee gaan doen." Al heeft ze ook andere cliënten in haar coach- en adviespraktijk, hoogbegaafden zijn de voornaamste doelgroep. "Ik ben ervaringsdeskundige in het op latere leeftijd onderkennen van hoogbegaafdheid. Ik heb dus persoonlijk meer binding met deze groep, al kan dat ook een valkuil zijn. Je moet natuurlijk niet gaan projecteren. In het coachen van hoogbegaafden is het opvallendste kenmerk de snelheid waarmee ze schakelen en associëren. Het zijn net jukeboxen: als het kwartje valt, begint de muziek vrijwel direct te spelen!"

Een andere Rianne

De Leergang heeft Rianne niet alleen professioneel maar ook in haar privéleven zelfverzekerder gemaakt en in contact met haar emoties gebracht. "De eerste aanzet daarvoor was het persoonlijke traject dat ik achter de rug had. De Leergang heeft me nog verder geholpen. Het is ook wel eens moeilijk. Als je zo bezig bent met coaching en theorie, ga je anders waarnemen. Ook in je privéleven, en dan vind ik het nog wel eens lastig om mijn mond te houden. Coachen doe je niet ongevraagd! Mensen hebben dat ook heel snel door. Ze vonden me dan ineens een andere Rianne. 'Het moet authentiek blijven', zeiden ze al in de Leergang. Ik heb het heel erg getroffen met de groep in de Leergang. Van iedereen heb ik zo veel geleerd!. Ik ben nu 37 en weet eindelijk wat ik worden wil als ik groot ben. Uiteindelijk was ik vermoedelijk toch ook wel op dit pad terechtgekomen, maar door de Leergang werd het snel heel concreet. Qua timing kwam het prima uit."

www.riannevdven.nl
info@riannevdven.nl